اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟ این سوالی است که خیلی از علاقمندان به این حوزه از خود می پرسند. خیلی از این علاقمندان با نرم افزار ادوبی پریمیر آشنایی دارند و میدانند یکی از نرم افزارهای قدرتمند در تدوین فیلم است. اما در کنار یادگیری و تسلط بر نرم افزار یک تدوینگر باید بر اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم مسلط باشد. برای اینکه بدانید تدوین چیست و تدوینگر چه کسی است بهتر است با مراجعه به این مطلب در سایت، مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.
اصول تدوین
ارنست لیندگر بر اهمیت اصول تدوین تاکید می کند. او نشان می دهد تدوین فیلم نه تنها مناسب ترین روش انتقال توجه از یک تصویر به تصویر دیگر است بلکه از لحاظ روانشناسی هم روش درستی است. ذهن انسان پیوسته از یک تصویر به تصویر بعدی میبرد و تصاویر را تدوین می کند و به این ترتیب ارائه سینمایی واقعیت به وسیله تغییرات ناگهانی دید را به عنوان روش مطبوع القای تجربه ای که مشاهده شده است می پذیرد. به عنوان مثال ممکن است سر یک پیچ پسر بچه شروری را ببینید که با خیال اینکه کسی او را نمی بیند سنگی را به سوی شیشه ای نشانه می رود. همین که او سنگ را پرت می کند نگاه شما به صورت غریزی به طرف پنجره می رود تا ببینید شیشه شکسته و یا سالم است. سپس بلافاصله به سمت پسرک بر میگردید تا ببینید بعد چه خواهد شد. شاید چشم در چشم شوید و پسر با ترس به پشت سر شما نگاه کند و به سرعت برق فرار کند. وقتی به پشت سر خود نگاه می کنید کله پاسبانی از سر پیچ پیدا میشود.
توجیه روانشناختی اساس تدوین به منزله روش نمایش دنیای فیزیکی پیرامون ما، در این واقعیت نهفته است که تدوین این فرایند ذهنی که در بالا شرح داده شد باز می آفریند؛ فرایندی که طی آن، با جلب شدن توجه ما به این یا آن نقطه در محیطمان یک تصویر بصری تصویر بصری دیگر را دنبال می کند. اما این بحث نظری را باید محتاطانه به کار بست. چرا که در اینجا اهمیت یادگیری اصول تدوین فیلم لازم است. مثلا در مثال بالا همه تصاویر که ناظر دیده است از موضعی ثابت بوده اند؛ در پیوند نماهای یک فیلم تدوینگر اغلب باید برش هایش را طوری تنظیم کند که به حس صحنه، ریتم و پیشبرد داستان کمک کند. ممکن است تدوینگر مجبور شود نمای یک شی را به نمای نزدیک تر یا دورتر نشان دهد. در نتیجه یادگیری اصول تدوین فیلم از اهمیت بالایی برخوردار است.
در همین رابطه تدوینگر برای تدوین فیلم باید برای ایجاد حس و روایت درست دست به انتخاب و گزینش پلان ها بزند و انتخاب کند که از یک نما چه مقدار به مخاطب نمایش داده شود. یادگیری اصول تدوین موجب می شود تدوینگر انتخاب درستی برای گزینش نماها داشته باشد. به عنوان نمونه در مثال بالا آیا قبل از اینکه پسرک پلیس را ببیند، بهتر نیست اول پلیس را نشان دهیم؟، یا با یک نمای نزدیک از پسرک ترس را در چهره او ببینیم و بعد متوجه حضور پلیس شویم؟، یا اینکه شخصیت اصلی ما در این سکانس کیست؟ ناظری است که پسرک را می بیند؟، پسرک است؟ و یا پلیس است؟، با انتخاب شخصیت اصلی با برش های متفاوتی در تدوین مواجه می شویم.
برش هموار و اصول تدوین فیلم
یکی از نکات مهم در اصول تدوین فیلم که هر تدوینگر باید به آن توجه کند به کار بردن برش هموار است. برش هموار در تدوین فیلم یعنی پیوند دو نما به صورتی که تغییر حاصل، لرزش محسوسی به وجود نیاورد و توهم تماشاگر را در دیدن قطعه مداومی از روادید مختل نکند. برای رسیدن به برش هموار که یکی از تکنیک های تدوین فیلم است، تدوینگر باید اندازه نماها و میزان تغییر در زاویه و اندازه تصویر را بداند. در عکس زیر انواع اندازه نماها آمده است. در مطالب بعدی به کاربرد این نماها خواهیم پرداخت.
احساس جهت و اصول تدوین فیلم
یکی از اصول تدوین و تکنیک تدوین فیلم رعایت کردن احساس جهت در تدوین فیلم است. هرگاه دو نیروی متخاصم روی پرده نمایش نشان داده می شوند و قرار است احساس برخورد بین آنها القا شود این تداوم روش و واضح جهت را باید حفظ کرد. مثلا اگر هنرپیشه از سمت راست قاب بیرون برود، وقتی نمای بعدی از سمت چپ وارد شود این برش در تدوین فیلم کاملا قابل قبول خواهد بود. ولی اگر از سمت راست وارد قاب شود این کات یا برش در تدوین فیلم قابل قبول نیست چرا که هنرپیشه بی درنگ و بدون دلیل ۱۸۰ درجه چرخیده است.
حفظ تداوم روشن و واضح و اصول تدوین فیلم
یکی دیگر از اصول تدوین فیلم که هر تدوینگری باید بداند حفظ تدام روشن و واضح است. در اغلب فیلم های کلاسیک به طور کلی می توان گفت فصلی که محل تازه ای را معرفی می کند باید با مطرح کردن رابطه توپوگرافیک میان بازیگران و پس زمینه شروع شود.
انطباق رنگ مایه ها و اصول تدوین فیلم
انطباق رنگ مایه ها یکی دیگر از اصول تدوین فیلم است. تدوینگر فیلم هنگام تدوین دستمایه ای که در اختیارش گذاشته شده است باید مواظب باشد دو نمای دارای کیفیت نوری خیلی متفاوت را به هم برش نزند. چرا که توجه بیننده را به تغییر تصویر جلب می کند و درنتیجه چنین برشی توی ذوق می زند.
اغلب می توان برشی را که از لحاظ مکانیکی هموار نیست با عبور دادن صدا از روی آن بهبود بخشید. البته درصورتی که برش حاوی نکته ای نباشد غالبا ناهموار بنظر می رسد. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که گرچه قواعد مکانیکی تدوین را باید همواره مدنظر داشت، اصل اساسی و تعیین کننده در پیوند دونما به یکدیگر باید آن باشد که انتقال (تغییر نما) بایستی ناشی از ضرورت دراماتیک باشد.
قانون سه گانه و اصول تدوین فیلم
یکی دیگر از اصول تدوین فیلم و تکنیک تدوین فیلم قانون سه گانه است. قانون سه گانه یا قانون کولوشوف یکی از مبانی تدوین سینمایی است. در این قانون آمده است که تاثیر هر نما بر مخاطب به نمای قبلی و بعدی آن بستگی دارد. این ارتباط نماها است که معنا را در تدوین فیلم خلق می کند. باید یک تدوینگر فیلم بداند که شخصیت اصلی در صحنه در چه موقعیتی در فیلم نامه قرار گرفته است. تدوینگر هنگام تدوین فیلم باید در هر سکانس به این سه نکته توجه کند:
- اطلاعات کارکتر بیشتر از مخاطت است.
- اطلاعات مخاطب از کارکتر بیشتر است.
- اطلاعات کارکتر و مخاطب یکسان است.
هنگام تدوین فیلم، تدوینگر در هر سکانس باید بداند که شخصیت اصلی در کدام موقعیت بالا در فیلمنامه قرار دارد و بر اساس آن برش بزند.
اصطلاحات و تکنیک های تدوین فیلم
اصطلاحات و تکنیک هایی در تدوین فیلم وجود دارد که تدوینگر با آگاهی از آن می توان فیلم را بهتر و جذاب تر کند. البته این اصطلاحات در تدوین فیلم های تبلیغاتی، فیلم های عروسی و … نیز کاربرد دارد. در این مقاله بعضی از تکنیک ها و اصطلاحات تدوین فیلم آورده شده که در ادامه آنها را می خوانید.
Standard Cut و تکنیک تدوین فیلم
کات استاندارد یکی از تکنیک های تدوین فیلم است. به این روش در تدوین کات مقدماتی نیز می گویند. در این روش می توان دو نما را بهم پیوند زد. این برش در تدوین مفهوم خاصی را در بیشتر مواقع منتقل نمی کند.
برش پرشی یا jump cut و تکنیک تدوین فیلم
برش پرشی یکی از تکنیک های تدوین فیلم است. برشی در تدوین فیلم که تداوم زمانی را با برشی به جلو از یک قسمت روادید به قسمت دیگری از آن آشکارا وقفه ای میان آنها احساس شود قطع می کند.
پدیداری یا Fade in و تکنیک تدوین فیلم
یکی دیگر از اصطلاحات و تکنیک های تدوین فیلم Fade in و Fade out است. پدیداری یعنی آغاز نمایی که در تدوین فیلم در تاریکی شروع می شود و به تدریج روشن می شود تا اینکه به روشنایی کامل برسد. این اصطلاح در مقابل ناپدیدی یا Fade out قرار می گیرد.
پس نگاه یا Flashback و تکنیک تدوین فیلم
فصلی در یک فیلم که رویداد داستان به به گذشته انتقال دهد؛ به منظور یادآوری حادثه ای که مدتی پیش اتفاق افتاده است یا برای اشاره به ذهنیات یکی از شخصیت ها.
تدوین کٌند یا slow cutting و تکنیک تدوین فیلم
تدوین نماها به اندازه های چنان طولانی که توالی آنها هنگام نمایش کٌند به نظر می آید.
تدوین موازی و تکنیک تدوین فیلم
یکی دیگر از تکنیک های تدوین فیلم تدوین موازی است. این روش تدوین فیلم درآمیختن نماهای دو یا چند صحنه در جریان تدوین است. طوری که صحنه ها به تناوب نمایش داده شوند. در واقع تدوینگر فیلم به طور مثال بین دو صحنه در یک زمان اما در مکان متفاوت برش می زند.
تدوین نسبی یا Relational editing و تکنیک تدوین فیلم
تدوین نماهایی به منظور اشاره به ارتباط و تسلسل ایده های مطرح شده در آنها.
حرکت آهسته یا Slow motion و تکنیک تدوین فیلم
شگردی در تدوین فیلم که با استفاده از آن میتوان کاری کرد که حرکت ها در نما کٌندتر از آنچه در واقعیت رخ می دهند به نظر آیند. این اصطلاح تدوین در مقابل حرکت شتابزده یا Accelerated motion قرار دارد.
رویش یا Wipe و تکنیک تدوین فیلم
یکی دیگر از تکنیک های تدوین فلیم Wipe است. رویش شیوه ای در تدوین فیلم برای انتقال یک نما به نمای دیگر، در این روش تدوین با انیمیشن یا تصاویر دیجیتال میتوان به صحنه بعدی رفت.
مونتاژ و تکنیک تدوین فیلم
یکی دیگر از اصول تدوین و تکنیک تدوین فیلم اصثطلاح مونتاژ است. این اصطلاح در تدوین فیلم به وسیله اولین کارگردان سینمای شوروی به عنوان معادل تدوین خلاقه به کار رفت و امروزه برای القای گذشت زمان، تغییر مکان، یا هرگونه صحنه های انتقالی دیگر به کار می رود.
نمای پل زن یا Bridging shot و تکنیک تدوین فیلم
در تدوین فیلم به نمایی که برای جبران پرش زمانی یا هرگونه قطع تداوم به کار رود، گویند.
نمای معرف یا Establishing shot و تکنیک تدوین فیلم
نمایی که معمولا دور است. در تدوین فیلم معمولا در آغاز صحنه به کار می رود. تا روابط متقابل جزئیاتی که قرار است بعدا در نماهای درشت تر ارائه شوند برای تماشاگر روشن گردد.
همگذاری یا Dissolve و تکنیک تدوین فیلم
در تدوین فیلم به آمیزش تدریجی انتهای یک نما در آغاز نمای بعدی گویند. که برهم نمایی یک ناپدیدی بر یک پدیداری به اندازه های مساوی در تدوین فیلم به دست می آید. و میتواند در تدوین فیلم معنای گذر زمان، نشان دادن چند صحنه یا چندین داستان در یک زمان را القا کند.
تدوین برش L یا j و تکنیک تدوین فیلم
یکی دیگر از تکنیک های تدوین فیلم برش L وJ است. برش L در تدوین فیلم زمانی اتفاق می افتد که تدوینگر بخواهد بعد از برش صدای نمای الف تا نمای ب ادامه پیدا کند. برش J در تدوین فیلم برعکس L cut عمل می کند. زمانی این برش در تدوین فیلم اتفاق می افتد که تدوینگر بخواهد پس از برش صدای نمای ب قبل از به یایان رسیدن نمای الف به گوش برسد.
Cutting on Action و تکنیک تدوین فیلم
برش نزدیک به کنش یکی دیگر از تکنیک های تدوین فیلم است. با این روش تدوین، تدوینگر نزدیک به کنش شخصیت برش یا کات می زند و ایجاد تعلیق می کند. درواقع با این عمل تدوینگر چیزی که بیننده انتظار دارد را به تعویق می اندازد.
همگاهی یا همگاه سازی (Synchronisation) و تکنیک تدوین فیلم
در تدوین فیلم تنظیم نوار صدا با نوار فیلم را گویند. در مرحله تدوین ، طوری که هنگام نمایش فیلم، صدایهای مربوط به هر تصویر همزمان با نمایش آن تصویر پخش می شود.
Cutaway Shot و تکنیک تدوین فیلم
در تدوین فیلم نمایی است که ذهن بینند پرت می شود و به حس و موقعیت سکانس و فیلم کمک می کند. در تدوین فیلم ممکن است ایجاد تنش، حس عاطفی، پیش بینی اتفاق و یا مفهوم جدیدی به سکانس اضافه کند. مانند پریدن نان از تستر در فیلم قصه های عامه پسند.
Match Cut یا برش تطابقی و تکنیک تدوین فیلم
Match Cut یکی دیگر از تکنیک های تدوین فیلم است. این روش تدوین در سینما به خصوص سینمای هالیوود دیده می شود. این روش موجب می شود که تدوین به چشم نیاید. در تدوین فیلم می توان گفت این کات تطبیق حرکت یا فضای دو محیط مخالف را موجب می شود. مثلا برش از بلند شدن شخصیت از روی صندلی به برش ایستادن او کاملا منطبق است.
برش ضربتی یا Smash Cut و تکنیک تدوین فیلم
اگر تدوینگر فیلم بخواهد از صحنه ارام به صحنه شلوغ برود یا برعکس باید از این تکنیک استفاده کند. این برش بین دونما حس متفاوتی را برای بیننده ایجاد میکند. یا مثلا در سینمای کمدی میبینیم شخصیت کاملا موافق در نمای بعدی عکس نظر خود کنش انجام می دهد.
کات یا برش نامرئی (Invisible Cut) و تکنیک تدوین فیلم
برش نامرئی یگی دیگر از تکنیک های تدوین فیلم است. هدف از استفاده از این برش در تدوین فیلم که برش خلاقانه ای است، حس تداوم در صحنه است، بطوری که مخاطب حس میکند سکانسی که می بیند در یک برداشت ضبط شده است. این تکنیک در تدوین فیلم موجب می شود که تصاویر پایان و آغاز دونما پس از برش طور یباهم تلفیق شده اند که گویی یک تصویر ادامه دار است.
در پایان ذکر این نکته ضروری بنظر می رسد که اصول تدوین و تکنیک های تدوین مبحث بسیاری طولانی است. امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد. در مطالب دیگر به طور حتم بیشتر به این موضوع می پردازیم.
امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید. اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
نکاتی که باید یک تدوینگر فریلنسر بداند
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۱۰
ارسال دیدگاه