تدوین فیلم یکی از مراحل مهم پس تولید فیلم است. از نظر واژه ای در کشور ما تدوین فیلم سینمایی را با واژه تدوین (Editing) و مونتاژ فرانسوی، اغلب به یک معنا به کار می رود. به هر حال مناسب ترین واژه برای Editing معنای تدوین است. اما تدوین فیلم معادل مناسب و رضایت بخشی برای مونتاژ نیست. مونتاژ اصطلاح تاریخی از سینماگران شوروی در دهه ۱۹۲۰ است که بر نظریات تدوین فیلم تاثیر گذاشته اند. تدوین فیلم از قرار دادن تصاویر روایی در ارتباط با یکدیگر شکل می گیرد و به آن تدوین فیلم گویند. در این مقاله به تعریف تدوین فیلم از منظر سینماگران و نظریه پردازان سینما می پردازیم. اما قبل از مطالعه این مطلب بهتر است با مراجعه به لینک های زیر مطالب دیگر ما را در رابطه با تدوین فیلم بخوانید:
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
تعریف تدوین فیلم از منظر بزرگان سینما
تا اینجا در مطالبی که پیش تر گفته شد فهمیدیم که تدوین چیست و تدوینگر چه کیست. یا متوجه شدیم که کار تدوینگر چیست. اما برای مخاطبان به خصوص مخاطبان جدی سینما سوال شود که تعریف تدوین فیلم از منظر بزرگان سینما چیست؟.تعاریف تدوین فیلم که در ادامه از منظر سینماگران و نظریه پردازان می آید با توجه به دوره زمانی مختلف و تلقی آنها از زیباشناسی سینما در آن دوره تاریخ آمده است.
تعریف تدوین فیلم از منظر لف کولشوف
لف کولشوف کارگردان روسی از نخستین نظریه پرداز مونتاژ (تدوین فیلم)، است. اگر از این فیلم ساز یا نظریه پرداز بزرگ سوال شود که تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: یک نما از لحاظ مفهومی فی النفسه خنثی است فقط زمانی به معنا دست می یابد که به نمای دیگر تدوین شود. پس تدوین فیلم یعنی هنر خلق معنا با به کارگیری دونمای متفاوت. از این تدوینگر شوروی اثر کولشوف معروف است.
او چهره مردی را به سه نمای متفاوت تدوین کرد. در فیلم اول چهره مرد را با پشقاب سوپی تدوین کرد، در فیلم دوم چهره مرد را به تصویر جنازه ای تدوین کرد، و در فیلم سوم چهره مرد را به کودکی درحال بازی تدوین کرد. منظور او از این سه نما این بود که با تدوین می شود معنای متفاوتی خلق کرد، در فیلم اول او گرسنه، در دومی غمگین و در سومی احساس شادی درونی می کند.
تعریف تدوین فیلم از منظر سرگئی آیزنشتاین
یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان تدوین فیلم سرگئی آیزنشتاین است. اگر از این فیلم ساز بپرسید تدوین چیست؟، او می گوید: برش یا کات در تدوین فیلم شیوه ای است برای قابل رویت کردن ارتباط دو نما. اما مونتاژ(تدوین فیلم) بازتاب ذهنی مفهومی است که از مجاورت دو نما حاصل می شود و نمی توان بدون تدوین فیلم و عینا در یک نما بر پرده نمایش داد.
این فیلم ساز روسی مونتاژ(تدوین فیلم) را همچون فرایندی منطبق با دیالکتیک مارکسیستی می دید. به اعتقاد این تدوینگر روسی هر نما (تز) با پیوند به نمای دیگر(آنتی تز) معنایی توسط تدوینگر خلق می شود. معنای خلق شده توسط تدوین فیلم همان سنتز است. به عنوان مثال وقتی تصویر پرنده ای با تصویر دهان تدوین می شود در تدوین فیلم معنای آواز خواندن را می رساند.
تعریف تدوین فیلم از منظر وسوالود پودوفکین
یکی دیگر از تدوینگرها، نظریه پرداز و فیلم ساز بزرگ تدوین فیلم پودوفکین است. اگر از این فیلم ساز و تدوین گر بپرسید تدوین فیلم چیست؟، او می گوید: تدوین فیلم هنر ایجاد ارتباط بین تصاویر جداگانه ای است که تماشاگر را به اندیشه و یا تفسیری فکری در مورد این ارتباط وا می دارد. این ارتباط توسط تدوینگر ایجاد می شود. به نظر این تدوینگر و فیلم ساز روس، تدوین فیلم بیانگر آرمان کارگردان است. موثرترین ابزار کارگردان تدوین فیلم است. چرا که برای کنترل و رهبری عواطف و اندیشه های تماشاگر از تدوین فیلم استفاده می کند.
تعریف تدوین فیلم از منظر بلا بالاژ
اگر از این نظریه پرداز مجارستانی پرسیده شود تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: تدوین فیلم هنر تداعی معناست که به جمع نماهای منفرد، معنایی بیشتر از آن چه که ممکن است به تنهایی داشته باشند توسط تدیون فیلم عرضه می دارد.
تعریف تدوین فیلم از منظر رودولف آرنهایم
اگر از این نظریه پرداز آلمانی پرسیده شود تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: تدوین فیلم، هنر پیوند خلاقه تصاویری است که در زمان ها و مکان های گوناگون ضبط شده است.
تعریف تدوین فیلم از منظر آندره بازن
اگر از این نظریه پرداز فرانسوی پرسیده شود تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: تدوین فیلم خلق معنایی است که در تک تک نماها موجود نیست، بلکه تدوین فیلم از جمع آنها حاصل می شود.
بازن اعتقاد دارد که مونتاژ(تدوین فیلم) آن گونه که کوله شف و آیزنشتاین به کار می گرفتند، خود کنش را در تدوین فیلم به ما نشان نمی داد، بلکه آن را القا می کرد. به اعتقاد او در تدوین فیلم این کارگردان های شوروی معنای نهایی بیشتر به ترتیب قرار گرفتن این عناصر متکی بود تا محتوای عینی شان. یعنی معنا در خود تصویر نیست، بلکه در سایه تصویری است که از طریق تدوین فیلم به خودآگاه تماشاگر تابانده می شود. به اعقتاد بازن در حوالی ۱۹۳۸ همه فیلم ها بر مبنای یک الگوی واحد تدوین می شدند. به اعتقاد او این نوع تدوین فیلم با نمای در عمق از سوی کارگردان هایی مانند اورسن ولز و وایلر به چالش کشیده شد. به اعتقاد بازان تدوین فیلم در دوران سینمای صامت خواسته کارگردان را القا می کرد ولی تدوین فیلم در سال ۱۹۳۸ خواسته کارگردان را توصیف می کند.
تعریف تدوین فیلم از منظر ژان لوک گدار
اگر از این فیلم ساز فرانسوی پرسیده شود تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: تدوین فیلم هنر میزانسن کارگردان در زمان است.
تعریف تدوین فیلم از منظر اورسن ولز
اگر از این فیلم ساز آمریکایی پرسیده شود تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: تدوین فیلم ابزاری است که کارگردان با آن شکل فیلم را در اختیار می گیرد.
تعریف تدوین فیلم از منظر آندری تارکوفسکی
اگر از این فیلم ساز روسی پرسیده شود تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: تدوین فیلم همان شیوه نگارش فیلم ساز است. تدوین فیلم تلقی کارگردان را از ایده اصلی فیلم نشان می دهد. تدوین فیلم واپسین نمود جهان بینی اوست.
تعریف تدوین فیلم از منظر هیلمار
اگر از این منتقد و نظریه پرداز آلمانی پرسیده شود تدوین فیلم چیست؟ او می گوید: تدوین فیلم نه تنها شیوه ای برای سبک پردازی و نگارش فیلم است، بلکه تدوین فیلم رعایت معیار سینما است.
امیدوارم در این مقاله توانسته باشیم به این سوال جواب دهیم که تدوین چیست؟ و با تعاریف تدوین فیلم از منظر نظریه پردازها و فیلم ساز های بزرگ سینما به این سوال پاسخ دهیم.
اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۴
ارسال دیدگاه