تدوینگر در کنار عوامل دیگر فیلم در فرایند خلاقانه تولید فیلم دخیل است. کار تدوینگر در فرایند ساخت فیلم پس از تولید از اهمیت زیادی برخوردار است. برای هرکسی که به نوعی درگیر کار سینماست پذیرش این که کسی به تنهایی خالق یک اثر سینمایی باشد کمی دشوار است. کار گروهی که برای ساخت یک فیلم تلاش می کنند بسیار شبیه کار زنبورهای عسل یک کندوست، یعنی هر فرد یا گروهی متصدی امر خاصی است و درواقع تخصص های گوناگون دست به دست هم داده اند تا فیلمی ساخته شود. هر فیلم با مشارکت و همفکری افرادی با تخصص های گوناگون ساخته می شود. یکی از این تخصص ها تدوین فیلم است.
کار تدوین گر چیست؟
کار تدوینگر در واقع یکی از مراحل پایانی ساخت فیلم است و پس از آن شکل نهایی فیلم آماده میشود. کار تدوینگر ترکیب پلان های فیلم است. هر سکانس به صورت تکه تکه یا پلان به پلان ضبط می شود و پس از اتمام فیلم برداری بر اساس خط روایی فیلم نامه توسط تدوینگر، تدوین می شوند. تدوینگر از بین پلان های موجود دست به گزینش می زند. تدوینگر، تدوین فیلم را با توجه به ویژگی های داستان و همچنین ایده کارگردان، تدوین می کند.
اکنون در می یابیم که کار تدوینگر انتخاب نماها و تصاویر درست و پشت سرهم قراردادن آن ها در یک توالی مناسب است. کار تدوینگر جزء گروهای پس از تولید محسوب می شود. تدوینگر باید رابطه نزدیکی با کارگردان داشته باشد. همچنین تدوینگر باید آشنا به امور تولید مانند کارگردانی، فیلم برداری و صدابرداری باشد. از طرف دیگر به غیر از یادگیری نرم افزارهای تدوین فیلم به مانند پریمیر باید آشنایی در زمینه نرم افزارهای تصحیح رنگ و صداگذاری فیلم داشته باشد. با آشنایی به این موارد تدوینگران می توانند تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت فیلم بگذارند. اما کار تدوینگر تنها چینش و پشت هم گذاشتن پلان ها و سکانسهای فیلم نیست. تدوین دارای اصول و زیباشناسی خاصی است که این تخصص را به یکی از هنرهای عصر معاصر تبدیل کرده است. برای اینکه بدانید تدوین چیست و تدوینگر کیست و یا میخواهید به اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم آشنا شوید با مراجعه به این لینک ها میتوانید مقالات مورد نظر خود را مطالعه کنید.
نکاتی که باید در تدوین فیلم رعایت کرد
تدوینگر ذهن مخاطب را دستکاری می کند تا پیام مورد نظر انتقال یابد. یکی از کارهای تدوینگر و اصول و مبانی تدوین فیلم درک داستان فیلم است. تدوینگر باید بداند فیلم درمورد کیست؟، تدوینگر باید بداند که شخصیت اصلی داستان کیست؟، تدوینگر باید بداند هر کات یا برش چه تاثیری بر روی شخصیت اصلی میگذارد، حتی اگر در صحنه موردنظر وجود نداشته باشد. این آگاهی تدوینگر نسبت به اصول سینما است که در کیفیت فیلم تاثیر میگذارد. درک داستان یکی از مبانی و کار تدوینگر فیلم است. تدوینگر باید بداند تغییر شخصیت چگونه و درکجا رخ می دهد؟. کار تدوینگر تصفیه و پالایش کار خودش است، تا وقتی که به آن چیز نزدیک شود که صحنه نیاز دارد.
یکی از اصول ابتدایی کار تدوینگر این است که همواره باید تدوینگر خود را به جای تماشاگر بگذارد، یعنی تماشاگر در لحظه خاص به چه می اندیشد؟،به کجا می خواهد دست یابد؟ تدوینگر می خواهد تماشاگر به چه چیزی فکر کند؟ و سرانجام یکی از کارهای تدوینگر این است که میخواهد تماشاگر چه احساسی داشته باشد؟، اگر تدوینگر همه این موارد را بخاطر بسپارد که اصول مقدماتی کار یک شعبده باز است، پس به نوعی تدوینگر هم یک شعبده باز است.
تدوینگر چه موقع باید برش بزند
یکی از سخت ترین کارهای تدوینگر که نیاز به دانش و تمرین فراوان دارد این است که تدوینگر بداند چرا و کی باید برش یا کات بزند. شاید تدوینگرهای حرفه ای اصول و مبانی و انواع کات ها یا برش های تدوین و یا به صورت مکانیکی تدوین را بلد باشند. اما سخت ترین کار تدوین فیلم، مخصوصا تدوین فیلم سینمایی این است که کجا برش یا کات باید زده شود. تدوینگران در هر ثانیه بیست و چهار جای تصمیم گیری برای برش یا کات زدن دارند. بسیاری از این جاها برای کات مناسب نیست و یک جای خاص برای برش جای مناسبی است. با اینکه جای مناسب برش برای تدوینگران بسیار سخت و خیلی از مواقع غریزی است اما چند توصیه به هنگام برش بهتر است رعایت شود.
- چیزی که تدوینگر میخواهد نشان دهد در نمایی که تماشاگر میبیند وجود ندارد. پس کار تدوینگر این است که با برش صحیح به پلان بعدی برود.
- چیزی که در یک نما وجود دارد که تدوینگر نمی خواهد آن را نشان دهد. در نتیجه کار تدوینگر این است که با کات زدن صحیح این اطلاعات را از مخاطب پنهان کند.
- هیچ اطلاعات جدیدی از نمای موردنظر حاصل نمی شود، یکی از وظایف و کارهای تدوینگر این است که به ریتم و پیشبرد درست داستان کمک کند و با هر برش داستان را پیش ببرد. اگر تدوینگر اطلاعات جدید و درستی به مخاطب ندهد ذهن مخاطب به این سو و آن سو پرسه می زند و تدوینگر توانایی کنترل واکنش آنها نسبت به فیلم را از دست می دهد.
اهمیت تمرین در کار تدوینگر
تدوینگرها باید بدانند هر بار که انتخاب می کنند کجا را تدوین کنند، چیز متفاوتی می گویند. با این حال سوالی که پیش می آید این است که اگر به جز موارد بالا مابقی ویرایش و تدوین فیلم غریزی است باید چگونه تدوینگران تازه کار آن را فراگیرند؟. در جواب باید گفت غیر موارد بالا که گفته شد بهتر است مطالب قبلی ما رو مطالعه کنید چرا که حاوی نکته هایی در مورد اصول و مبانی تدوین فیلم است که شامل کار تدوینگران نیز است. باید بدانیم که بخش کار تدوینگرها به وسیله مطالعه و فیلم دیدن بدست می آید که موجب تقویت کار تدوینگران می شود. بخش دیگری از کار تدوینگران موقع برش زدن فیلم غریزی است.
والتر مارچ می گوید باید تدوینگران بدانند تدوین فیلم به مانند رقص است. شما می توانید رقص را یادبگیرید اما برای یادگیری واقعی رقصیدن باید برقصید. تدوینگر مخصوصا تدوینگران تازه کار باید برش یا کات بزنند. یکی از کارهای تدوینگرهای تازه کار این است که تمرین کنند و برش بزنند. همانطور که فیلم را تدوین می کنند ریتم و احساسات فیلم را حس می کنند.
امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید.اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۴
ممنون از مطالب مفید در رابطه با تدوین فیلم
نظر لطف شماست دوست گرامی
یه جورایی مثل کار ویراستار میمونه👌🏻👌🏻سخت و پنهان
دقیقا 👌🏻👌🏻
خیلی ممنون بابت مطالب سایت
مرسی از نظرتون