در این گفتگو فرد راسکین تدوینگر فیلم روزی روزگاری در هالیوود از تجربه کاری خود با کارگردان این فیلم یعنی کوئنتین تارنتینو می گوید.
استیون هالف فیش
فرد راسکین به عنوان دستیار تدوین با تدوینگر افسانه ای انجمن تدوینگران سینمای آمریکا سالی منکر با کوئنتین تارنتینو در فیلم بیل را بکش همکاری کردند. رابطه کاری فرد راسکین با کوئنتین تارنتینو پس از این فیلم آغاز شد و او بر صندلی تدوین فیلم ” جانگوی رها شده از بند” نشست. اگرچه پیش از این او تدوین فیلم های کارگردان های دیگری را نیز انجام داده بود.فرد به تنهایی تدوین فیلم هایی به مانند؛ “هشت نفرت انگیز”، “جانگوی رها شده از بند”، نگهبان کهکشان های یک و ۲” ، “سریع و خشن و سریع و خشن پنج” را انجام داده است.
امروز من و فرد در مورد تدوین آخرین فیلم کوئنتین تارنتینو روزی روزگاری در هالیوود بحث می کنیم.
استیون :
اجازه بده درمورد تصور و احساس تو به آهنگ روایت کنند یا موسیقی و رادیو و محتوای تصویری که کارکترها به آن گوش می دهند، صحبت کنیم.
راسکین:
سراسر فیلم تاحدی محصول حافظه کوئنتین از آن دوران است. یکی از چیزهایی که در درجه نخست در ذهن او نقش بست این بود که همه به ایستگاه رادیویی (khj-93 (1 گوش دهند. او درون فیلم نامه نوشته بود که دیجی آن ایستگاه رادیویی خواهد بود _ تا حدودی_ این ایستگاه روایت کننده فیلم است. حتی تبلیغات فیلم و معرفی آهنگ ها همه بخشی از نمای صوتی فیلم بود. تارنتینو درواقع ۴۰ سیدی از دادهای موسیقی که فقط از ایستگاه رادیویی ۹۳-KHJ تهیه کرده بود و به تمامی آن ها گوش داده بود. و من مجبور شدم با دستیارانم تمامی آنها را فهرست کنم تا وقتی او می گفت ” من می خوام از این آهنگ در این روز با این دی جی استفاده کنم” ما قابلیت استفاده از آن را داشته باشیم. ایستگاه رادیویی ۹۳-KHJ به اندازه هر شخصیتی در فیلم صاحب شخصیت است.
آیا تو به این نتیجه رسیدی که تدوین تصاویر را بر اساس داده های موسیقی انجام بدی یا سعی کردی پس از تدوین موسیقی را به آن اضافه کنی؟ جدول زمانی شامل این قطعات موسیقی متن چیست؟
راسکین:
در طول تولید فیلم وقتی من بر روی ادیت فیلم کار می کردم واقعا تارنتینو به اتاق تدوین نمی آمد. او تمرکز خود را در زمینه فیلم برداری فیلم گذاشته بود. او به معنای واقعی کلمه در طول پنج ماه ضبط فیلم فقط دوبار مجبور شد به اتاق تدوین بیاید. بنابراین، وقتی من تدوین را انجام می دهم ، معمولاً بدون موسیقی کار می کنم. تارنتینو به من نمی گوید که قصد دارد از چه آهنگی استفاده کند و این بسیار خوب است زیرا او نمی خواهد وقتی برای نخستین بار فیلم را تماشا می کند، تجربه ای داشته باشد که من آهنگ را به روشی متفاوت از آنچه او در نظر گرفته، استفاده کرده ام. تارنتینو ترجیح می دهد اول فیلم را بدون موسیقی ببیند و بعدا موسیقی را به آن اضافه کند. او در این فیلم تدوین فیلم را اینگونه پیش برد. بعضی وقت ها او می داند که ریتم تدوین کند است و اگر چیزی که او می خواهد در آن مقطع تماشا کند از وی دور باشد او عصبانی می شود. اما گاهی اوقات او تمایل به استفاده از ترانه خاصی داشت که در حال پخش بود در این صورت من حس بسیار خوبی داشتم که این ترانه همان ترانه ای بود که تارنتینو قصد استفاده از آن را داشته است. وقتی می دانستم از چه آهنگی در تدوین فیلم استفاده کنم معمولا خیلی دور از آنچه او در نظر داشت نبود. اما بعضی از اوقات من نمی دانستم، وقتی بدون آهنگ ادیت را انجام می دادم، تارنتینو که وارد می شد، موسیقی را دوباره روی فیلم می گذاشتیم و سپس در اصلاجات، ریتم تدوین با آهنگ مطابقت می یافت.احتمالابیشتر جامپ کات ها در این فیلم بیشتر از فیلم های قبلی تارنتینو است و بسیاری از این موارد ناشی از برش (کات) تصاویر به موقع با موسیقی در تدوین فیلم است.
استیون:
شما به جامپ کات ها اشاره کردید، بنابراین اجازه دهید در مورد آن صحبت کنیم. واضح ترین مکانی که بیشتر مردم قصد یادآوری آنها را دارند _ فکر می کنم حتی در تریلر نیز وجود دارد_ جایی است که ریک …
راسکین:
بعد از اینکه خطوطش را فراموش می کند، عصبانی می شود؟
استیون:
بله.
راسکین:
قصد تارنتینو برای آن صحنه همین بود. این صحنه خاصی برای تارنتینو بود زیرا کاملاً بداهه گرفته شده است. تارنتینو با لئوناردو دیکاپریو صحبت کرد درمورد چیزی که از آن سکانس می خواست و لئو چیزی که تارنتینو می خواست را انجام داد. و اوگفت ” باشه من اینو در یک برداشت می گیرم”. آنها در چهار برداشت این سکانس را گرفتند. چیزی که در تریلر است فقط از یکی از نماهای بازی است که گرفته شده، و دیکاپریو کارهایی را کرده است که تارنتینو از او خواسته بود و تارنتینو این قسمت را درون تریلر گذاشته بود. برای همین تدوین این صحنه بیشتر در ذهن شما مانده است.
برای خواندن مصاحبه کامل این متن به این نشانی مراجعه کنید:
https://www.provideocoalition.com/aotc-raskin-hollywood/
۱- برای درک این ایستگاه به این لینک مراجعه کنید: http://www.socalradiohistory.com/khj.html
اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
۶
بسیار عالی👌🏻
ممنون که مطالعه کردید