در این مقاله به پنج نکته درباره تدوین فیلم خواهیم پرداخت. اما باید بدانیم که تدوین از مهم ترین و اصلی ترین ابزار آثار سینمایی است اما امروزه بیشتر از قبل تدوینگرها دیده می شوند. چراکه با رشد شبکه های اجتماعی و صنعت تبلیغات نیاز به شغل تدوینگر بیشتر از قبل شده است. اگر میخواهید بدانید تدوین چیست و تدوینگر چه کسی است؟ و سوالات دیگری راجع به تدوین فیلم دارید بهتر است مقالات گذشته ما را مطالعه کنید.
در صنعت سینما داستان و روایت فیلم با استفاده از تدوین فیلم شکل می گیرد. در این بین فیلم هایی نیز بوده اند که به صورت پلان سکانس و بدون کات یا برش زدن به وسیله تدوینگر ساخته شده اند که این فیلم ها محدود بوده اند. در مجموع تدوین فیلم از همان آغاز شکل گیری سینما بوجود آمد. تدوین فیلم ابتدا برای داستانگویی و تمایز زیباشناسی از تئاتر بوجود آمد. در ادامه تدوین فیلم توسط تدوین گرها برای خلق معنا به وسیله برش یا کات مورد استفاده قرار گرفت. تدوین فیلم هم چنین تفسیر ایدئولوژیک رویدادها را توسط تدوینگر بوجود آورد. تدوین فیلم علاوه بر این که یکی از شیوه های بیانی سینماست، تدوین فیلم نوعی نگرش زیباشناسی نیز به شمار می رود. به نظر اورسن ولز تدوین فیلم و تدوینگرها موجب شدند تا کارگردان به استفاده از تدوین فیلم، ساختار فیلم خود را در اختیار گیرد.
پنج نکته در رابطه با تدوین فیلم
در ادامه به پنج نکته در رابطه با تدوین فیلم پرداختیم. این نکات به طور عمده به تدوینگرها کمک می کنند که بهتر زیباشناسی تدوین فیلم را درک کنند.
توجه تدوینگر به احساسات
والتر مرچ تدوینگر افسانه ای هالیوود یک برش یا کات عالی را در تدوین فیلم به شش معیار تقسیم می کند. اولین معیار و مهمترین معیار تدوین فیلم برای این تدوین گر سینما، توجه به احساس است. تدوینگر فیلم بارهستی در کتاب خود می نویسد که “تدونیگر و کارگردان فیلم باید از خود بپرسد که می خواهد بیننده چه احساسی داشته باشد؟ اگر بیننده در طول تماشای فیلم به همان احساسی دست یابد که تدوین گر فیلم به آن علاقمند بوده، تدوین گر به طور یقین به حداکثر خواسته خود رسیده. آنچه تماشاگر در آخر از فیلم به خاطر می سپارد نه تدوین است، نه فیلم برداری و نه بازیگری بلکه احساسی است که در طول تماشای فیلم از مجموعه اینها کسب کرده. در این بین تدوین فیلم نقش مهمی را ایفا می کند.”
تدوینگر باید بداند که احساسات زمان بر است. تماشاگر وقتی بازیگرها را می بیند با آنها ارتباط برقرا می کند. در تدوین فیلم لحظه برش (کات) بر این احساسات تاثیر می گذارد.تدوینگر باید بداند که ارتباط عاطفی تماشاگر با بازیگر جدی است. تماشاگر وقت دارد قبل و بعد از دیالوگ چهره بازیگر را تماشا کند. تدوینگر در هنگام تدوین فیلم باید تصمیم بگیرد چقدر به این ارتباط بازیگر و تماشاگر وقت و اهمیت بدهد.
تدوینگر فیلم در هنگام تدوین باید بداند که تدوین و برش زدن به چشم ها و احساسات بازیگر ها بستگی دارد. در تدوین فیلم، تدوین گر باید به چشم های بازیگر ها اهمیت دهد چرا که بیش از هر عامل دیگری احساس های صحنه را بیان می کنند.
تدوین گر و حس داستانگویی
تدوینگر هنگام تدوین فیلم باید بداند که سه نوع حرکت را شکل می دهد.
- تدوین فیلم حرکت داستان را شکل می دهد
- تدوین فیلم حرکت احساسات را شکل می دهد
- تدوین فیلم حرکت تصویر و صدا را شکل می دهد.
بنابراین وقتی فیلمی با تماشاگر ارتباط برقرار می کند و به خوبی حرکت می کند شاهد تدوین خوب فیلم هستیم. با استفاده از تدوین فیلم آخرین بازنویسی فیلم نامه صورت می گیرد. در واقع آخرین بازنویس فیلم نامه تدوین گر است.
بک تدوینگر خوب باید حسی از داستن گویی داشته باشد و با هر برش داستان فیلم را به جلو ببرد. تدوینگر فرایند قصه گویی را باید با تمرین زیاد کسب کند.
تدوینگر و نمای طولانی
تدوین فیلم فرایند خلاقانه ای است. برش یا کات زدن به تصمیم تدوینگر و کارگردان فیلم مرتبط است. دو لحظه درخشان تدوین فیلم توسط تدوینگر و کارگردان فیلم را باید لحظه ای دانست که تصمیم می گیرند که روی یک نما بمانند یا برش بزنند. هنر تدوین فیلم قرار دادن یک نما نیست، تدوینگر حرفه ای می داند که هر فریم مهم است. تدوینگر باید بداند که انتخاب یک نما می تواند تفاوت زیادی در معنای فیلم ایجاد کند. تدوین خوب موجب می شود معنای فیلم درست منتقل شود.
چه اتفاقی می افتد اگر یک نما روی نمایشگر یا پرده سینما بماند و تدوینگر آن را برش (کات) نزند؟. در این حالت ذهن تماشاگر از حالت منفعل خارج می شود و درواقع تماشاگر تدوینگر فیلم می شود. تدوین گر وقتی روی یک نما می ماند بیشتر به اهمیت این نما تاکید می کند.
تدوینگر و برش کوتاه
یکی از عوامل ریتم تدوین فیلم که می توان آن را مهمترین عامل ریتم در تدوین فیلم نام برد، طول نما است. وقتی تدوینگر از برش یا کات های کوتاه استفاده می کند ریتم را تند و وقتی تدوین گر برعکس عمل کند، ریتم را کند کرده است. اما در اینجا منظور از ایجاد برش کوتاه توسط تدوینگر تنها ایجاد ریتم تند نیست. منظور پایان ناگهانی یک صحنه در تکیه گاه آن به صحنه دیگر توسط تدوینگر است. تدوینگر زمان یک نما را کاهش می دهد تا یک قسمت بی معنا در قسمت حذف شده نشان دهد. این کار تدوینگر غالبا با یک انتظار ضمنی همراه است. تماشاگر انتظار دارد چیزی را ببیند اما تدوینگر می گوید حق دیدن آن را ندارید. یکی از مهمترین لحظه های این نوع برش در تدوین فیلم، فیلم جایی برای پیرمردها نیست، است. در نماهای پایانی فیلم، قاتل به خانه زن داستان می رود، درحالی که اسلحه خود را برده است. او سکه خود را به بالا پرت می کند. در اینجا تدیونگر به ما نشان نمی دهد که او را می کشد یا خیر. تدوین گر فیلم جایی برای پیرمردها نیست در نمای بعدی نشان می دهد که در بیرون خانه، قاتل فیلم با بازی خاویر باردم، کف کفشهایش را نگاه می کند. در اینجا تدوینگر فیلم به ما میگوید که اگر فیلم را با دقت دیده باشید او پس از هر قتل، کف کفش هایش را تمیز می کند. این برش کوتاه توسط تدوینگر، تدوین فیلم را با حرکت خلاقانه خودش ارتقا می دهد.
تدوین، تدوین، تدوین
تدوینگرهای تازه کار باید بدانند که فقط باید تدوین کنند. اخرین نکته از پنج نکته درباره تدوین فیلم، تدوین تدوین و تدوین نام دارد. چراکه به تمرین تاکید می کند. تنها با تدوین کردن فیلم، دیدن فیلم و خواندن می توان یک تدوینگر حرفه ای شد. یک تدوینگر خوب باید بداند که وقتی برش یا کات می زند می تواند به عقب برگردد و به تدوین خود نگاه کند. چرا که تدوین فقط آن پلان یا سکانس نیست. تدوین یک سکانس به طور کامل به سکانس های بعدی و قبلی نیز بستگی دارد. تدوین گر باید بداند که ارتباط نماها با هم نیز به همین گونه است.
در این مقاله سعی شد که با ذکر پنج نکته در رابطه با تدوین فیلم به تدوینگر ها کمک شود که تدوین بهتری انجام دهند تا کیفیت کار خود را بالا ببرند. امیدواریم این نکات تدوین فیلم به شما کمک کرده باشد. اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۲
ارسال دیدگاه