در این مقاله قصد داریم در رابطه با تدوین فیلم صحبت کنیم و به هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم بپردازیم. اگر میخواهید بدانید تدوین چیست و تدوینگر چه کسی است، کار تدوینگر چیست واصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟ بهتر است با مراجعه به این مطالب در سایت، این مقالات در رابطه با تدوین فیلم را مطالعه کنید.
تدوین فیلم چیست
در مقالات گذشته به مفهوم تدوین فیلم پرداخته ایم اما بهتر است قبل از پرداختن به نکاتی در رابطه با تدوین فیلم به این مهم بپردازیم. مونتاژ در زبان فرانسه به معنی سرهم کردن و به هم پیوند زدن است. تدوین فیلم یکی از پیچیده ترین و در عین حال مهم ترین مرحله از مراحل تولید فیلم است. فرایند تدوین فیلم معمولا پس از تصویر برداری آغاز می شود. فرایند تدوین فیلم شامل سه بخش است.
سه بخش اصلی تدوین فیلم
بخش اول در تدوین فیلم گزینش تصاویر است. بخش دوم تدوین فیلم را تعیین توالی برای نمایش مطابق داستان یا موضوع گویند. بخش سوم تدوین فیلم نظم نهایی یا ایجاد تداوم و ریتم دقیق به نماها و صداها، به منظور خلق بیشترین تاثیر دراماتیک و کشش عاطفی به مخاطب گویند.
تدوینگر کیست
بیشتر مخاطب های عام سینما با این سوال مواجه شده اند که تدوین گر کیست؟. ما در مقالات گذشته به این سوال که تدوینگر کیست؟، پرداخته ایم اما بهتر است قبل از پرداختن به نکاتی در رابطه با تدوین فیلم به این سوال که تدوین گر کیست پاسخ دهیم. باید بدانیم که پیچیدگی و اهمیت مرحله تدوین فیلم به این خاطر است که هم جنبه های ظریف و دقیق هنری را شامل می شود و هم جنبه های فنی مختلفی را در برمی گیرد. این کار پر زحمت و دقیق از سوی هنرمندی که دانش فنی بالایی دارد انجام می شود که به او تدوینگر می گویند.
اما به طور خلاصه می توان گفت تدوین فیلم یعنی کنترل اطلاعات فیلم، سبک ها و تکنیک های زیادی هستند که تدوینگر با استفاده از آنها قصه را برای تماشاگر به نمایش در می آورد.
هفت نکته که در رابطه با تدوین فیلم باید بدانیم
قبل از اینکه به هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم بپردازیم باید بدانیم که تدوینگر فیلم باید کاملا آگاهانه تصاویر را برای تماشاگر نشان دهد. تدوینگر فیلم باید بداند که تماشاگر تک تک فریم های فیلم را بررسی می کند تا اطلاعات بیشتری بدست آورد. بنابراین توجه به نکاتی که در ادامه گفته می شود می تواند به تدوین گرها کمک کند که با دقت بیشتری تدوین فیلم را انجام دهند.
ماندن بر روی یک نما در تدوین فیلم
یکی از نکاتی که در تدوین فیلم بهتر است رعایت شود این است که بدانیم چه موقع بر روی یک نما بمانیم. به طور مثال در بعضی از فیلم ها می بینیم که تدوین گر بر روی نمای دور در برداشت بلند مانده است و به نمای دیگری برش یا کات نمی زند. وقتی تدوینگر فیلم بر روی نمای دور به مدت طولانی می ماند به معنای این است که تماشاگر تدوینگر است. به این ترتیب تماشاگر بیشتر درگیر فیلم می شود. تماشاگر که حالا نقش تدوینگر فیلم را پیدا کرده است به هرکس و هرچیزی که بخواهد نگاه می کند.
وقتی تدوینگر فیلم روی یک نمای دور می ماند میتواند تغییر به یک نمای دیگر را برای لحظه ای بگذارد که تاثیر بیشتری داشته باشد. اکثر تدوینگر های فیلم نمایی که در اینجا برای تغییر انتخاب می کنند نمای کلوز آپ است. تدوینگر فیلم با انتخاب نمای نزدیک اطلاعات محدود و مشخص به تماشاگر می دهد تا روی آن متمرکز شود.
از طرف دیگر تلما شونمیکر تدوینگر فیلم های مارتین اسکورسیزی می گوید که اسکورسیزی به او گفته است که ” در تدوین فیلم صحنه را طولانی نگه دار، اگه موجه بود برش (کات) بزن”. در اینجا اسکورسیزی و این تدوینگر افسانه ای به پیشبرد داستان به وسیله تدوین فیلم تاکید کرده اند.
پشیبرد داستان با استفاده از تدوین فیلم
یکی از نکات تدوین فیلم، پیشبرد داستان است. تدوینگر باید بداند که ایده آل این است که با هر برش یا کات بتواند داستان را به جلو ببرد. تدوینگر باید کمک به پیشبرد داستان کند. تدوینگر فیلم همواره نسبت به امکانات موجود در هر نما حساس باشد. تدوینگر فیلم باید ذهن خود را تازه نگه دارد تا قابلیت های درون نماها را تشخیص دهد. تدوینگرهای تازه کار باید بدانند که قصه گویی مهارتی است که می توانند با تمرین زیاد یاد بگیرند.
رابطه تدوینگر با کارگردان
یکی از هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم و سومین نکته مهم در رابطه با تدوین فیلم که باید تدوینگر بداند این است که رابطه با کارگردان فیلم را پرورش دهد. تدوینگر فیلم باید بداند که چندماه و حتی شاید در مواردی بیش از یک سال باید با کارگردان فیلم کار کند. والتر مرچ تدوینگر افسانه ای هالیوود می گوید؛ تدوینگر یک فیلم همان نقشی را در برابر کارگردان دارد که یک ویراستار در برابر نویسنده یک کتاب. به نظر او تدوینگر مسئولیت پشت سرهم کردن و پیوند زدن تصاویر را با نظم و ضرب آهنگ خاص بر عهده دارد. نقش کارگردان در رابطه با تدوینگر راهنمایی، مشورت و هدایت است.
تدوین راش های بد
یکی از نکات تدوین فیلم، دیدن راش ها یا فیلم های خام بد است. ممکن است تدوینگر فیلم با توجه به برگه منشی صحنه یا در بازبینی پلان ها، تدوینگر پلانهای بد یا غیر قابل استفاده را کنار بگذارد. تدوینگر باید بداند که بهتر است باز به این پلان ها نگاه کند. شاید در فرایند تدوین فیلم همین پلان های دور ریز بدرد بخورد.
دقت تدوینگر به صدا
یکی از نکات تدوین فیلم، توجه به صدا است. تدوینگر فیلم یا حتی تیزر تبلیغاتی و…. باید به صدا اهمیت بدهد. تدوین گر فیلم باید بداند که صدا چسب ویرایش تدوین فیلم است. بعضی از تدوینگر ها هنگام تدوین فیلم به صدا اهمیت نمی دهند و آن را به صداگذار واگذار می کنند. اما تدوینگر باید بداند که با صدا می تواند بهترین لحظه های فیلم را رقم بزند.
تدوین زمان بر است
یکی از نکات تدوین فیلم که باید به خصوص تدوینگرهای تازه کار بدانند این است که باید صبر داشته باشند. تدوینگر های خوب چند بار هر پلان و چند بار هر فریم را تماشا می کنند. با صبر و وقت گذاشتن کافی تدوینگر فیلم بهترین نقطه برش یا کات را در پلان پیدا می کند. تدوین گر تازه کار معمولا با یک بار دیدن پلان کات یا برش می زند.
خروجی گرفتن در تدوین
یکی از هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم و آخرین نکته؛ زمان کافی برای خروجی گرفتن است. تدوینگر های فیلم، تیزر تبلیغاتی، موزیک ویدئو و… باید بداند که زمانی که برای تحویل پروژه تعیین می کند باید با توجه به محاسبه زمان خروجی گرفتن و ارورهای احتمالی آن باشد. تدوینگر باید زمان بندی درست داشته باشد.
در این مقاله سعی شد که با ذکر هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم به تدوینگر ها کمک شود که تدوین بهتری انجام دهند تا کیفیت کار خود را بالا ببرند. امیدواریم این نکات تدوین فیلم به شما کمک کرده باشد.
اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۳
ارسال دیدگاه