در این مطلب به صورت مختصر به یکی از تکنیک های تدوین فیلم؛ تدوین تداومی خواهیم پرداخت. نظریه پردازهای تدوین فیلم ، تدوین را به دو دسته تدوین تداومی و تدوین غیر تداومی تقسیم کرده اند. تدوین فیلم عامل تعیین کننده در آثار سینمایی است.بدون تدوین فیلم ساختمان یک اثر سینمایی بی نظم و نامفهوم خواهد شد. در مطالب قدیمی تر به اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم پرداخته ایم که با کلیک بر روی این مطلب می توانید آن را مطالعه کنید.
تدوین تداومی سنت و ویژگی شیوه تولید استودیویی هالیوود بوده است. مفهوم تدوین تداومی در فیلم سازی یعنی تدوین گر با برش نرم عبوری هموار و طبیعی از ابتدا به میانه و انتهای فیلم داشته باشد. یعنی تدوینگر با تدوین فیلم گذری یک دست از نمایی به نمای دیگر تا پایان داستان انجام دهد.
در نتیجه تدوینگر با تدوین تداومی هنر خلق روایت یک دست را انجام می دهد یعنی بیننده با دیدن نماهای جدا از هم می پذیرد که به تماشای اجزایی بدون وقفه نشسته است.
پیشینه شکل گیری تدوین تداومی و غیر تداومی
تدوین تداومی و تدوین غیر تداومی پیشینه تاریخی دارد. فیلم ها از آغاز شکل گیری سینما همواره به نقل یک داستان یه اجرای یک موقعیت پرداخه اند. در آغاز شکل گیری تدوین فیلم به ندرت استفاده می شد. قاب فیلم بیشتر شبیه به صحنه تئاتر بود. با پیدایش سینمای روایی و با استفاده از تدوین فیلم و به کارگیری تدوینگر ها این سنت تئاتری شکسته شد. در واقع با استفاده از تدوین فیلم و شغل تدوین گر سینما از تئاتر متمایز شد. سینما اگر می خواست به جایگاه یک هنر و سرگرمی مردمی تبدیل شود باید از تئاتر متمایز می شد و این تمایز به وسیله تدوینگرها و جادوی تدوین امکان پذیر شد. رویدادهای روایت باید به مهمترین اجزا تقسیم و یا تقطیع می شد که اینکار به وسیله تدوینگر و تدوین فیلم انجام شد. تدوین فیلم این امکان را در اختیار فیلم سازان گذاشت که بخش هایی جداگانه فیلم برداری و براساس رابطه علت و معلولی تدوین شوند. این اصل منطقی تدوین تداومی است. تدوین فیلم اصل اساسی تولید فیلم شد. در طول تاریخ سینما و رفته رفته ساختارها و نظریه های پیچیده تری از تدوین فیلم شکل گرفت. در هالیوود دهه۲۰ تدوینگرها از شیوه تدوین تداومی تا پایان دوره تولید استودیویی و با هدف تولید انبوه، استفاده می کردند. اما در اروپا ترجیح گروهی از فیلمسازان استفاده از تدوین غیر تداومی بود. این فیلم سازها و تدوینگر ها در مقابل تدوین و تدوینگرهای هالیوودی قرار گرفتند. از آن زمان تاکنون دونوع تدوین فیلم شناخته شده است. این دونوع تدوین؛ تدوین تداومی و غیر تداومی بر مبنای رعایت تداوم و نقض تداوم نام دارد. امروزه از هر دو شیوه تدوین فیلم استفاده می شود.
تکنیک های تدوین فیلم؛ تدوین تداومی
اندره بازن تدوین تداومی را تقطیع تحلیلی نام نهاد. در این شیوه تدوین فیلم، تدوینگر یک بخش از فیلم را به چندین نمای نزدیک تر خرد می کند. این کار تدوین گر موجب می شود، توجه تماشاگر از لحاظ دراماتیک به وسیله تدوین فیلم به حساس ترین جزء رویداد جلب شود. در این شیوه تدوین فیلم، تدوینگر سعی می کند، تدوین فیلم و انتقال نماها را چنان طراحی کند که مخاطب متوجه تغییر نما نشود. در این شیوه تدوین فیلم انتقال نماها از جنبه پیوستگی زمانی، گرافیکی و ریتمیک تداوم دارد. تدوینگرها، تدوین تداومی را تدوین نامرئی می خوانند. زیرا تدوینگر با این شیوه تدوین فیلم سعی می کند توجه تماشاگر را با تغییر یا تعویض تصویر به حداقل ممکن برساند. در تدوین تداومی نما در خدمت مجموعه است. در تدوین تداومی نما جزئی وابسته یا تابعی از مجموعه فیلم است. فلسفه و هدف تدوین تداومی فیلم این است که تماشاگر در درک داستان، نباید با پیچیدگی و یا دشواری مواجه شود، هدف تدوینگر در این شیوه تدوین این است که تماشاگر به راحتی رویدادهای فیلم را درک کند.
برای حفظ تدام در فیلم به وسیله تدوین فیلم به چند عامل باید توجه داشت:
-
- تدوین تداومی و تداوم داستان
- تدوین تداومی و میزانسن
- تدوین تداومی و ریتم
- تدوین تداومی و فیزیک تداوم
تدوین تداومی و تداوم داستان
تدوین تداومی و تداوم داستان یا موضوع فیلم باید کم و بیش جریانی مطابق زندگی داشته باشد. در واقع تدوین تداومی و تداوم داستان بازگویی احساس انسانی در جریان تداوم زندگی است. در این شیوه تدوین فیلم، تدوین گر برای اثر بخشی بیشتر داستان، به ضرورت و با روشی درست نحوه توسعه رویدادهای دراماتیک دست میبرد و جای هریک از این مراحل را عوض میکند.
تدوین تداومی و میزانسن
تدوین تداومی و میزانسن رابطه با هم دارند. میزانسن شیوه ای است که کارگردان برای تنظیم روابط و حرکت بازیگران در قاب نماها به کار می بندد. تدوین تداومی در سینمایی که شیوه تدوین تداومی را رعایت می کند نقش مهمی در میزانسن دارد. یعنی با استفاده از تدوین تداومی از یک نما به نمای دیگر، تدوینگر در حفظ تداوم بازیگر و اجزای صحنه و.. کمک می کند تا تماشاگر گیج نشود. در واقع میزانسن یعنی هر آنچه که دوربین نشان می دهد. جرکت و سکون و دیگر اعمالی که بازیگران در مقابل دوربین انجام می دهند باید از منطق و نظمی حساب شده برخودارد باشد. وظیفه کارگردان به حرکت درآوردن منطقی بازگران نیست بلکه افزودن تاثیر تدوین به وسیله تدوینگر بر کار خویش است. کارگردان با استفاده از تدوین و کار تدوین گر این امکان را دارد که بخشی از زمان یا رویداد را حذف کند. اما این حذف هم در تدوین تداومی باید از معنی و منطق خاصی پیروی کند.
برای ایجاد تدوین تداومی و ایجاد تداوم توسط تدوینگر بین دو نما باید به دوعامل؛ هدف حرکت موضوع و اهمیت حرکت موضوع توجه کرد. در شیوه تدوین تداومی برای بهتر اجرا شدن میزانسن و تداوم بین نماها، تدوینگر و عنصر تدوین در اختیار کارگردان قرار می گیرد و تدوین تداومی به کارگردان کمک می کند.
تدوین تداومی و ریتم
تدوین تداومی و غیر تداومی تاثیر مختلفی بر ریتم فیلم دارد. در تدوین تداومی چنان چه ریتم را ضربان قطع و وصل نماها بدانیم، با کنترل هنرمندانه عوامی چون کندی تدوین، تندی تدوین، شتاب و سکون تدوین، ریتم در ایجاد تدوین تداومی نقش موثری دارد. زمان بندی تدوین یا آهنگ برش نماها توسط تدوینگر و به طور کلی سرعت تنظیم وقایع را تمپو گویند، که در تدوین فیلم بستگی به اندازه زمانی و یا طول نماها، صحنه ها و فصل ها و در مجموع تمامیت فیلم دارد. و عاملی بسیار موثر در تدوین تدامی است.
تدوین تداومی و فیزیک تداوم
در مواردی که رویدادها و بازی بازیگران را طوری می خواهیم نمایش دهیم که برش در تدوین فیلم توسط تدوینگر نامحصوص یا ناپیدا باشد، یعنی پیوستگی و تداوم فیزیکی به وسیله تدوین بین نماها از نظر بصری چنان به نظر رسد که گویی هیچ لحظه ای از رویداد یا بازی حذف نشده، در این صورت بین نماها در تدوین فیلم باید یک پیوستگی فضایی، حرکتی یا ارتباط فیزیکی مکانیکی وجود داشته باشد.
در یک نتیجه گیری تدوین تداومی بر دو نوع؛ تدوین تداومی و تداوم داستان و تداوم فیزیکی است. چنان چه از دو نوع تدوین تداومی فوق به طور یک جا استفاده شود، تدوین تداومی یا تدوین روایتی رخ داده است.البته تدوین تداومی اصول دیگر از جمله، تداوم زمان در تدوین، تداوم مکان و صحنه در تدوین فیلم، تداوم در جهت حرکت موضوع از یک نما به نمای دیگر در تدوین، تداوم کیفیت نوری در تدوین، تداوم صوتی در تدوین تداومی، وحت مکان در تدوین تداومی، تفاوت در مکان در تدوین تداومی و رابطه برش و حرکت در تدوین تداومی دارد که در مقالات پیش رو به این مطالب خواهیم پرداخت.
امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید.اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۴
ارسال دیدگاه