تدوین غیر تداومی یکی از شیوه های تدوین فیلم است که توسط تدوینگر ها برای تدوین فیلم استفاده می شود. پیش از این در مقاله ای با نام تدوین تداومی چیست؟ به تاریخ شکل گیری تدوین تداومی و غیر تداومی اشاره کردیم. در ادامه توضیح مختصری نیز در رابطه با تدوین غیر تداومی می دهیم.
کلود شابرول کارگردان فرانسوی در یک نظر طنز آمیز می گوید:” فیلم نامه نویسی به مانند پخت و پز، فیلم برداری خوردن و تدوین مانند ظرف شستن است.” باید بدانیم که تدوین فعالیتی است مبتنی بر خلاقیت که تدوین گر چهار تصمیم بر اساس امر انتخاب برای رسیدن به هدف دارد. تدوین گر با استفاده از حذف کردن، افزودن، جابجا کردن و جایگزین کردن می تواند به هدف خود برسد. تدوین گر با تمرین و تجربه عملی می تواند، تدوین فیلم را انجام دهد اما در این راه باید دانش، فن و هنر خود را ارتقا دهد. بطور کل در تجربه عملی تدوین فیلم مجموعه ای از اصول و پیش فرض ها در تصمیم گیری و اجرا توسط تدوینگر باید در نظر گرفته شود. یکی از اصول تدوین فیلم، خواندن در رابطه تاریخ و زیباشناسی تدوین فیلم است. تدوینگر باید بداند که شیوه های تدوین تداومی و غیر تداومی چیست. و با یادگیری و استفاده همزمان از آنها بتواند تدوین بهتری انجام دهد.
تکنیک های تدوین فیلم؛ تدوین غیر تداومی
تدوین غیرتداومی را تدوین توصیف و یا تدوین بیاندار هم نام گذاری کرده اند. زیرا ویژگی ها و امکانات تدوین غیرتداومی مناسب وصف و تفسیر است. در فیلم های داستانی در سکانس های نمادین به طور معمول از تدوین غیر تداومی نیز استفاده می شود. به مانند تدوین فیلم کسوف ساخته مایکل آنجلو آنتونیونی، نمونه ای از تدوین این سکانس ها است. در تاریخ تدوین فیلم مکتب مونتاژ و مکتب آوانگارد نیز از شیوه تدوین غیر تداومی استفاده می کردند.
نخستین کارکرد تدوین غیر تداومی تشدید رویداد و نمایش پیچیدگی تدوین فیلم است. تدوین گر با استفاده از اصول تدوین غیر تداومی تماشاگر را برای درگیری و حضور در رویدادهای فیلم، از لحاظ ذهنی فعال می کند. در تدوین غیر تداومی قوانین مربوط به تداوم به مانند قانون ۱۸۰ نقض می شود. در تدوین غیر تداومی تدوینگر تمام قسمت های فضایی، زمانی، ریتمیک و گرافیک را نقض می کند.
تدوینگر در تدوین غیر تداومی یا استفاده از پرش(jump cut) و یا استفاده از نماهای بی ربط تردید نمی کند. در تدوین غیر تداومی تدوینگر چون به وابستگی نماها بی اعتنا است برای هر نما هویت مستقلی در نظر می گیرد. در تدوین غیر تداومی انتقال نما چشمگیر است.
تدوین غیر تداومی و انتقال معنا
در تدوین غیر تداومی انتقال معنا به راحتی صورت نمی گیرد. در تدوین غیر تداومی تدوین گر معنا را گاه نمادین و گاه به صورت تفسیری از رویداد فیلم به نمایش در می آورد. در تدوین غیر تداومی تدوین گر روایت را مبهم نشان می دهد. تدوینگرهایی که از تدوین غیر تداومی استفاده می کنند می دانند که هنر به سادگی، واقعیت اجتمایی را بازنمایی نمی کند. تدوین، واقعیت فیزیکی را ابتدا از طریق تقطیع هدفمند آن، تکه تکه و تحلیل کرده و تدوینگر در تدوین غیر تداومی این قطعات تصویری را در نظمی جدید و با معنایی متفاوت سرهم می کند. از این رو کار تدوینگر ساختار شکنی و بازسازی ادراک تماشاگر نسبت به فهمی است که از جهان اجتماعی دارد.
در تدوین غیر تداومی تدوینگر بر حالات عاطفی و روان شناختی تماشاگر تاکید می کند.
نقض تداوم در تدوین فیلم
گفته شد که در ساختار تدوین غیر تداومی، نقض تداوم در همه جنبه ها صورت میگیرد. در تدوین غیر تداومی تدوینگر در ترتیب زمان رویداد ها دست می برد. در تدوین غیر تداومی تدوین گر می تواند از حرکت یا عمل یک شخصیت به همان شخصیت در زمانی دیگر در همانجا یا در فضایی دیگر در همان زمان برش یا کات بزند. در تدوین فیلم قصه های عامه پسند می توان چنین برش هایی (کات) را به دفعات دید.
زمان در تدوین غیر تداومی حالت اغراق آمیزی دارد. در شیوه تدوین غیر تداومی تدوینگر می تواند بر نقاط عطف روایت تاکید کند به مانند فصل معروف پلکان اودسا در فیلم رزمناو پوتمکین.
فنون و تکنیک های تدوین غیر تداومی
از لحاظ تاریخی تدوین غیر تداومی ویژگی آثار فیلم سازان آوانگارد اروپایی دهه ۱۹۲۰ بود. بنابراین تدوین غیر تداومی مبنایی برای معرفی و شناسایی فیلم سازان مدرن و آوانگارد بود. در تدوین غیر تداومی، تدوینگر بر تمایز، تفاوت و استقلال بین نماها تاکید می کند. تدوین غیر تداومی فنون و تکنیک های خاص خود را دارد. عمده ترین فنون و تکنیک های تدوین غیر تداومی عبارت است از:
- تدوین غیر تداومی و برش پرشی(jump cut)
- تدوین غیر تداومی و اینسرت نماهای نا آشنا
- در تدوین غیر تداومی شاهد تکرار نماهایی از سکانس هستیم.
- در تدوین غیر تداومی می بینیم که تدوین گر از قاب بی حرکت استفاده میکند.
- در تدوین غیر تداومی برخی از قوانین تدوین تداومی توسط تدوین گر نقض میشود. مانند قوانین خط فرضی، برهم زدن تداوم دید و ….
- سرعت برش نماها در تدوین غیرتداومی ممکن است بالا باشد.
- تمرکز بر کمیت و کثرت نماهای نزدیک
- در تدوین غیر تداومی، تدوین گر فیلم بین نمای دور و نزدیک پیوند برقرا میکند. تدوینگر در این شیوه تدوین ممکن است از نمای میانجی استفاده نکند.
ویژگی ها و اصول تدوین غیر تداومی در حوصله این مطلب نمی گنجد. همانطور که در مقاله تدوین تداومی توضیح دادیم، بنابراین مثل این مقاله، تدوین غیرتداومی توضیحاتش به اینجا ختم نمیشود. زیباشناسی و اصول تدوین غیر تداومی چندین مقاله می شود که در مطالب پیش رو به آن خواهیم پرداخت. در آخر امیدواریم که از این مطلب استفاده کرده باشید.
امیدوارم از این مقاله استفاده کرده باشید.اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۴
ارسال دیدگاه