یکی از تکنیک های تدوین غیر تداومی و یکی از مهمترین نظریه های سینما، مونتاژ است. اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید. همچنین در طول خواندن مقاله با کلیک بر روی لینک های آبی رنگ می توانید مقاله ای مرتبط با آن موضوع را مطالعه کنید.
یکی از اساسی ترین جنبه های رسانه فیلم توانایی تدوین و تنظیم مجدد تصاویر و عکس ها برای خلق یک داستان است. مشکلی که در کار تدوین و به طور کلی فیلم وجود دارد این است که همزمان هم موثر باشد و هم کارآمد. یکی از مفیدترین ابزاری که سازندگان فیلم برای اجرای این کار دارند، مونتاژ است. مونتاژ چیست و سازندگان فیلم چگونه از آنها استفاده می کنند؟
ابتدا اجازه دهید مونتاژ را تعریف کنیم.
مونتاژ چیست؟
مونتاژ مجموعه ای از تصاویر جداگانه ، متحرک یا ثابت است که با هم تدوین می شوند تا توالی مداومی ایجاد کنند. تدوین فیلم با استفاده از تکنیک مونتاژ، فیلمسازان را قادر می سازد با قرار دادن عکس های مختلف، فیلم های آرشیوی یا غیر آرشیوی، فشرده سازی زمان از طریق تدوین یا در هم آمیختن چندین داستان، مقدار زیادی از اطلاعات را در مدت زمان کوتاه تری به مخاطب انتقال دهند.
کلمه “مونتاژ” از فرانسه گرفته شده است – به معنی “مونتاژ” یا “ویرایش”. است.
نظریه مونتاژ
سرگئی ایزنشتاین نظریه پرداز و معمار تدوین غیر تداومی است. به خاطر نظریه مونتاژ و تجربه عملی او در ساخت چهار فیلم اعتصاب، رزمناو پوتمکین، اکتبر و قدیم و جدید در فاصله سال های ۱۹۲۴ تا ۱۹۲۸ است که نه فقط امروزه بلکه سال ها است بدیل هایی را برای تدوین غیر تداومی در فیلم های آوانگارد، تجربی، ویدئو موزیک، تیزرهای تجاری و غیر تجاری، آنونسها، فصل های پرتحرک اکشن، فصل های مونتاژ و مستندهای پروپاگاندایی را شاهدیم. چکیده نظریه مونتاژ او در آخرین دهه دوره سینمای صامت به شرح زیر است:
هدف و ارزش فیلم در ارتقاء آگاهی و درک مخاطب از حقایق جهان تاریخی و جهان اجتماعی است .فیلم ساز و تدوین گرها از طریق مونتاژ می تواند تاثیرات دلخواه بر تماشاگر را طراحی و محاسبه کند. به اعتقاد او مونتاژ از خلق یک رشته شوک، ستیز و برخورد در جهت توصیف سینمایی و تبیین ایدئولوژیک رویداد است. مونتاژ با ایجاد ستیز بین عناصر درون نما، هم چنین برون نما، ادراک ذهنی تماشاگر را نیرو می بخشد و از او مخاطبی فعال و اندیشمند می سازد.در نوشته های نظری و تجربه های عملی ایزنشتاین دوگونه کلی مونتاژ برجسته است. مونتاژ اندیشه دار و مونتاژ دیالکتیکی.
در مونتاژ اندیشه دار ترکیب نماها سنتزی جدیدی را می آفریند که در بردارنده توصیف و برداشت فیلم ساز از رویداد یا متن است. نقش ستیز در مونتاژ در خلق معنای جدید کمک می کند. از تلفیق تصاویر (پدیده های تصویر شدنی) مفاهیم تصویر نشدنی حاصل می شود( تصویر سگ + تصویر دهان= پارس کردن).
در مونتاژ دیالکتیکی عواملی چون برخورد، ستیز و تضاد به منظور برانگیختن عواطف تماشاگر به این نوع مونتاژ شکل می دهد. این ستیز مونتاژ در ریتم، حجم، زوایای دوربین، شدت نور، رنگ، سرعت و یا شتاب حرکت در نما و… وجود دارد.
در نظریه مونتاژ این فیلم ساز شوروی اصطلاح مونتاژ عمودی نیز استفاده شده است. مونتاژ عمودی معمولا برای طراحی سازوکار مونتاژ به طور کلی و به مفهوم عام خود و برآورد چگونگی تاثیر آن بر مخاطب استفاده می شود.
در سینمای کلاسیک مونتاژ دو نوع؛ مونتاژ هالیوودی و مونتاژ روسی است. مونتاژ هالیوودی؛ شامل سکانسی مرکب از نماهای جداگانه و مستقل با برش سریع و یا دیزالوها معمولا همراه با یک قطعه موسیقی با ضرباهنگ سریع که زمان رویداد یا سیر روایت را فشرده می کند. یا از طریق مونتاژ مراحلی از یک فرایند یا یک دوره تاریخی به سرعت مرور میشود.
مونتاژ روسی؛ در سینمای کلاسیک شوروی، مونتاژ ویژگی اصلی آن استنباطی است که تماشاگر از تدوین مجموعه نماهایی می کند که معنای خاصی را تداعی یا القا می کند. سبک مونتاژ روسی غالبا در برابر تدوین تداومی سینمای کلاسیک هالیوود قرار می گیرد.
مونتاژ در سینمای امروز
تکنیک های متداول مونتاژ در سینمای امروز شامل؛ موسیقی، برش سریع، روایت صداگذاری و ترکیب تصاویر، استفاده کمتر از دیالوگ، حرکات مکرر دوربین و… است که تدوینگرها و فیلم سازان از آنها استفاده می کنند.
مونتاژ برای چه استفاده می شود؟ این ممکن است به ژانر فیلم بستگی داشته باشد. در مواقع دیگر ممکن است به اطلاعاتی که به مخاطب منتقل می شود بستگی داشته باشد.
فشرده کردن زمان
مونتاژ در فیلم چه کاربردی دارد؟ از طریق مونتاژ می شود زمان را فشرده کرد میتوان اطلاعات زیادی در مدت زمان کمی به مخاطبان داد. تدوین از طریق تکنیک مونتاژ با متراکم شدن زمان بسیار کارآمد است. سکانس های مونتاژ این چنینی می تواند هفته ها ماها یا حتی سال ها کمتر از یک دقیقه روی صفحه ظاهر شود. این تکنیک در انیمیشن بالا(Up) استفاده شده است.
بخندید
کمدی ها به طور موثر از مونتاژها برای جلوه کمدی استفاده می کنند. با دور شدن از کمدی ها ، نمونه مونتاژ یک فیلم اکشن چیست؟ فقط نگاهی به فیلم های راکی بیندازید.
رشد شخصیت
اغلب اوقات، سازندگان فیلم و یا تدوینگرها با استفاده از مونتاژ در طول مدت کوتاهی تغییر شکل و رشد یک شخصیت را برقرار کنند. این می تواند در تنظیم بقیه فیلم مهم باشد. به عنوان مثال ، مونتاژ معروف راکی، کلاسیک ترین تکرار این موضوع است. تدوین گر این فیلم مراحل رشد و آماده سازی راکی را با ترکیب تمرین ها و مشت زنی های او از طریق تکنیک مونتاژ نشان می دهد.
گشتالت
تعریف گشتالت”یک کل سازمان یافته است که بیش از مجموع اجزای آن درک میشود.” بنابراین ، در مدیوم فیلم با استفاده از مونتاژ، عکسهای مختلف میتوانند منجر به گشتالت شوند. مونتاژ میتواند تصویر بهتری از جهان یا شخصیتهای فیلم به مخاطب ارائه دهد.
ترکیب داستان ها
فیلم هایی که با چندین خط داستانی کار می کنند، غالباً باید روایت های مختلف را در یک صحنه به وسیله مونتاژ می توانند به هم پیوند داده شوند. این به ویژه برای استفاده از چندین داستان در کنار هم بسیار موثر است.
ایجاد معنا
سرانجام، کنار هم قرار گرفتن تصاویر و ایجاد معنا که از زمان مشهور شدن مونتاژ از طریق تئوری مونتاژ شوروی مورد استفاده قرار گرفته است. معنا و اطلاعات منتقل شده عمدتا به چیدمان و کنار هم قرار گرفتن عکس ها، فیلم ها متکی است که با تکنیک مونتاژ می توان به آنها معنا داد.به عنوان مثال ، مشهورترین صحنه ای که از این تأثیر سود می برد ، صحنه تدوین غسل تعمید از فیلم پدرخوانده است که از این تکنیک مونتاژ سود برده است. مونتاژها به دلیل توانایی منحصر به فردشان در برقراری ارتباط با حجم عظیمی از اطلاعات در مدت زمان کوتاه تر، می توانند به یاد ماندنی ترین صحنه های فیلم خلق شوند.
مونتاژ در فلیم های نولان
وقتی از مونتاژ صحبت می کنیم صحنه های فیلم راکی را به یاد می آوریم اما این نوع مونتاژ کلیشه شده است. کریستفر نولان به خوبی از مونتاژ استفاده میکند. از نظر نولان مونتاژ یک میانبر مناسب نیست بلکه یک ابزار قدرتمند قصه گویی است و با استفاده از مونتاژ معنای عمیق تری را خلق می کند. در فیلم بتمن آغاز می کند مونتاژ مراحل رشد شخصیت را نشان می دهد. نولان از مونتاژ جهان فیلم را می سازد و شخصیت پردازی می کند.
همچنین نولان از طریق مونتاژ سکانس های پایانی فیلم خود را میسازد. فیلم های دانکرک، پرستیژ، شوالیه تاریکی، تلقین و در میان ستاره از تکنیک مونتاژ در سکانس پایانی خود استفاده کرده است.در فیلم دانکرک همانطور که تامی سرمقاله را می خواند تصاویری از گذشته و آینده باهم تدوین می شود. و یا سکانس پایانی معروف فیلم تلقین که از تکنیک مونتاژ استفاده کرده است.همچنین نولان از طریق مونتاژ احساسات را بر می انگیزد کافی است به سکانس معروف در میان ستاره ها جایی که شخصیت اصلی از طریق ویدئو با دختر و پسرش صحبت میکند، نگاه کنیم.
در پایان، درک چگونگی عملکرد مونتاژ در داستان به شما کمک می کند تا مخاطبان خود را به طور موثر درگیر کرده و به جذاب ترین شکل ممکن با آنها ارتباط برقرار کنید.
اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
منابع:
تکنیک های تدوین جلد دوم: تدوین غیر تداومی، دکتر احمد ضابطی جهرمی، انتشارات صدا و سیما
سایت: : www.studiobinder.com
۷
ارسال دیدگاه