در این مقاله به یکی از تکنیک های تدوین فیلم می پردازیم. یکی از تکنیک های تدوین فیلم رابطه برش و حرکت است. همانطور که در مقالات قبلی توضیح دادیم تدوین فیلم به دو روش تدوین تداومی و غیر تداومی تقسیم میشود. یکی از تکنیک های تدوین فیلم به خصوص در تدوین فیلم تداومی، رابطه برش و حرکت یا تداوم نماها در حرکت است. به دلیل تاثیرات دراماتیک تدوین فیلم، عمل برش یا Cut از این نظر که “کی” و “چرا” و “به چه شکل” باید در تداوم یک صحنه یا یک فصل انجام گیرد بسیار مهم است.
تدوین فیلم چیست
در مقالات قبلی به این بحث، یعنی تدوین چیست؟ مفصل پرداخته ایم اما در اینجا به طور مختصر به این مبحث می پردازیم. یکی از ویژگی های کارگردان حرفه ای این است که پیش از شروع تصویر برداری به فرایند و تکنیک های تدوین فیلم آشنا باشد و در فرایند تقطیع فیلم نامه به تدوین فیلم و نیازهای تدوینگر آگاه باشد. تدوین فیلم به طور ساده فن پیوند نماهای فیلم است. اما تدوین فیلم یکی از مراحل پس تولید فیلم است که تدوین گر با آشنا بودن به اصول زیباشناسی و تکنیکی تدوین فیلم پیوند نماها را انجام می دهد. یکی از تکنیک های تدوین فیلم به خصوص تدوین فیلم تداومی همانطور که گفته شد رابطه برش و حرکت است. تدوینگر فیلم برای پیوند نماها باید به این نکته توجه کند. تدوین گر می خواهد تداوم نماها در حرکت حفظ شود؟ یا هنگام تدوین فیلم تصمیم می گیرد این تداوم شکسته شود.
رابطه برش (Cut) و حرکت
در تدوین فیلم بین حرکت و کات یا برش زدن رابطه وجود دارد. به عقیده گروهی از فیلم سازان داستانی هنگام تدوین فیلم برش(Cut) باید روی کنش(Action) یا واکنش(Reaction) شخصیت انجام گیرد. مانند برش در تدوین فیلم بر روی حرکت سر، دست، نشستن، ایستادن و…. تکنیک Match cut یا برش انطباقی در تدوین فیلم بیشتر در نرمش و حس نشدن تدوین فیلم مورد نظر تدوین گران است. اما در تداوم حرکت از یک نما به نمای دیگر در تدوین فیلم مباحث زیادی بین تدوینگرها وجود دارد. گروهی اعتقاد دارند برش یا کات در تدوین فیلم باید دقیقا لحظه پیش از حرکت صورت گیرد، گروهی دیگر به برش پس از خاتمه حرکت در تدوین اعتقاد دارند و گروهی دیگر به برش روی حرکت در تدوین فیلم معتقد هستند. وجه مشترک این سه نوع برش یا کات در تدوین فیلم این است که حرکت مورد توجه تدوین گر است. در این نوع برش (cut) تداوم صحنه با استفاده از برش مستقیم در تدوین فیلم صورت میگیرد و نه با انتقالات بصری یا ترانزیشن. برش مستقیم (Cut) در تدوین فیلم پیوستگی را بیشتر برای مخاطب القا می کند.
برش منطبق (Match cut) در تدوین فیلم
برش منطبق یکی از تکنیک های تدوین فیلم و یکی از سه روش رابطه برش و حرکت است که به کار تدوینگر می آید. این روش تدوین در سینما به خصوص سینمای هالیوود دیده می شود. این روش موجب می شود که تدوین به چشم نیاید. در تدوین فیلم می توان گفت این کات تطبیق حرکت یا فضای دو محیط مخالف را موجب می شود. مثلا برش از بلند شدن شخصیت از روی صندلی به برش ایستادن او کاملا منطبق است. این برش(Cut) در تدوین فیلم تقطیعی است که بر اساس تداوم کامل یا توالی بی وقفه رویداد در فضا و زمان شکل می گیرد.
Match cut یکی از تکنیک های تدوین فیلم است که در آن عناصر تصویری در انتهای یک نما بصری یا شنیداری با عناصر ابتدای نما بعدی مطابقت دارند. به عنوان نمونه در تصویر زیر که از فیلم گذشته اصغر فرهادی استفاده شده است تدوینگر این فیلم از برش منطبق برای برش بین نمای ۱ به ۲ استفاده کرده است.
برش پس از پایان حرکت در تدوین فیلم
با اینکه برش منطبق یا Match cut یکی از تکنیک های پرکاربرد تدوین فیلم در زمینه حفظ تداوم برای تدوین گر است اما Cut یا برش پس از پایان حرکت در تدوین فیلم نیز بسیار استفاده می شود. در شیوه برش منطبق برای تدوینگر حرکت سوژه مطرح است اما در برش یا کات پس از پایان حرکت، حرکت دوربین نیز می تواند برای تدوینگر ملاک قرار گیرد. این تکنیک تدوین فیلم برای تدوینگر ساده است. دو یا سه فریم پس از این که حرکت در نمای اول خاتمه یافت به نمای نزدیک تری در همان محور بصری تدوینگر برش می کند. به این تکنیک تدوین فیلم درون برش نیز گفته می شود.
برش در آغاز حرکت و تدوین فیلم
این نوع از برش که یکی از تکنیک های تدوین فیلم است. زمانی به کار می رود که دکوپاژ کارگردان ایجاب می کند که در تدوین فیلم تدوینگر از یک نمای زاویه بسته به یک نمای زاویه باز از همان موضوع برش بزند. مثلا مردی از روی صندلی بلند می شود و به طرف جا رختی میرود. مرد را در نمای بسته می بینیم قبل از بلند شدن مرد، تدوینگر برش می زند به نمای باز و تمام قد او که بلند می شود. این Cut توسط تدوین گر موجب می شود که هنگام بلند شدن در نمای نزدیک او از کادر خارج نشود. نتیجه نهایی این برش پس از تدوین فیلم توسط تدوینگر این خواهد بود که از حرکت برخاستن بازیگر قسمت بسیار کمی در حد چند فریم در نمای نزدیک و قسمت عمده آن در نمای دور دیده میشود.
امیدواریم از این مقاله استفاده کرده باشید.اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
نکاتی که باید یک تدوینگر فریلنسر بداند
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۳
مرسی
خواهش میکنم.ممنون که مطالعه کردید.
میشه در مورد نسبت ابعاد به طور خیلی ساده و واضع توضیح بدی نمیدونم چرا نمیتونم درک کنم
سلام دوست عزیز در یک مطلب به صورت کامل این مورد را توضیح میدم.