همه ما فیلم هایی را با رنگ سبز یا آبی سرد و یا وهم آور دیده ایم که لحن فیلم را به ما نشان می دهد این مهم یکی از اصول مهم سینما در فرایند پس تولید یعنی اصلاح رنگ و نور است. تفاوت بین color grading(رنگ دهی یا رنگ پردازی) با Color Correction(تصحیح رنگ) در اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم چیست؟ و فیلم سازان از چه فرایندهای رنگی دیگری می توانند برای روایت داستان خود استفاده کنند؟
در این مقاله قصد داریم شما را از طریق فرایند اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم راهنمایی کنیم تا بتوانید حال و هوای پروژه خود را کنترل کنید.
مبانی فرآیند رنگ
یکی از موارد مهم در اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم دانستن مبانی فرایند رنگ است. فرایند اصلاج رنگ و نور در فیلم از سه وظیفه اصلی بهم پیوسته تشکیل شده است. مانند دستور آشپزی یا فرمول های دیگر این نیز یک قانون کلی است که هر یک از این موارد به ترتیب مرحله به مرحله باید در اصلاح رنگ و نور تدوین انجام شود.
مراحل تصحیح رنگ و نور در تدوین فیلم به این صورت است که اول تصویر یا فوتیجی که قرار است اصلاح رنگ و نور در آن صورت گیرد را انتخاب می کنیم بعد در مورد رنگ بندی آن تصمیم میگیریم و سپس رنگ دهی را انجام می دهیم. همانطور که گفتیم در اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم باید به دو شاخصه رنگ دهی و تصحیح رنگ دقت کنیم. اجازه دهید به سرعت این دو فرایند را توضیح دهیم تا مطلب روشن تر شود.
تصحیح رنگ یک فرآیند فنی است که مشکلات رنگ را برطرف می کند و باعث می شود فیلم تا حد امکان طبیعی به نظر برسد. ایده این است که رنگ ها تمیز و واقعی به نظر برسند، همانطور که چشم انسان آنها را در دنیای واقعی می بیند.
رنگ دهی یا رنگ پردازی فنی است، اما بیشتر یک دغدغه خلاقانه است. فرآیند درجهبندی رنگ با رنگآمیزی فیلمها به روشهای جدید و اغلب غیرطبیعی، جو و احساسات را به فیلم ها اضافه میکند.
در نتیجه یک فیلم یا ویدئو وقتی می گوییم اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم به پایان رسیده که ترکیب رنگ دهی و تصحیح رنگ به پایان رسیده باشد.بنابراین واقعاً موضوع یکی «در مقابل» دیگری نیست. بلکه همه چیز در مورد نحوه ترکیب آنها برای ایجاد ظاهر دلخواه است. ابتدا باید برخی از مبانی رنگی اساسی را مرور کنیم که بدون توجه به نرمافزار درجهبندی رنگ یا دوربینی که استفاده میکنید، استفاده میشوند.
Color hue چیست؟
برای اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم باید با Color hue آشنا شویم. این اصطلاح به خود رنگ اشاره میکند. به عبارت ساده تر تفاوت بین قرمز و آبی را نشان می دهد. رنگ مورد نظر می تواند saturation (اشباع) و brightness (روشنی) تغییر پیدا کند. این سه اصطلاح (Hue, Saturation, Brightness) به طور اختصار HSB رنگ های کلیه فیلم ها و فوتیج ها را در تدوین فیلم می سازند. رنگ ها همیشه نباید رنگ های اصلی و زنده باشند. اساساً یک رنگ – قرمز، نارنجی، زرد، سبز و غیره – یک hue است.به عنوان مثال، رنگ پوست ممکن است یک رنگ قهوه ای باشد که اشباع بسیار کمی دارد و روشنایی زیادی دارد.همان رنگ را می توان اشباع و تیره کرد تا رنگ پوست متفاوتی به ما بدهد، در حالی که هنوز با رنگ قهوه ای مطابقت دارد.
Saturation یا اشباع رنگ چیست؟
در اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم Saturation یکی دیگر از اصطلاحاتی است که باید با آن آشنا شوید.اشباع به شدت رنگ اشاره دارد. یعنی چه مقدار رنگ خاکستری به رنگ خود اضافه کنیم. ساده به نظر می رسد، درست است؟
اشباع را به عنوان مقدار خاکستری در یک رنگ در نظر بگیرید. یک رنگ بسیار اشباع شده دارای مقدار زیادی رنگ خالص و خاکستری بسیار کمی است. هر چه خاکستری بیشتر باشد، رنگ کمتری دارد.
Brightness چیست؟
در اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم Brightness نقش مهمی دارد. به میزان حضور نور در رنگ Brightness گویند.
مثلا در تصویر زیر رنگ قرمز را مشاهده میکنیم اما روشنایی متفاوتی دارد.رنگی با اشباع شدید که مقدار روشنایی بالایی دارد ممکن است بیننده را پرانرژی و خوشحال کند، در حالی که همان رنگ با اشباع بالا و مقدار روشنایی کم ممکن است ترس را برانگیزد.
ابزارهای اصلاح رنگ و نور
اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم بستگی به نرم افزاری دارد که شما از آن استفاده میکنید. نرم افزارهای زیادی در این زمینه وجود دارد اما مهمترین نرم افزارهای حرفه ای اصلاح رنگ و نور برای ویدئو و فیلم های سینمایی نرم افزارهای Adobe Premiere و DaVinci Resolve است. Adobe Premiere یک نرم افزار حرفه ای برای تدوین فیلم است که میتوانید برای اصلاح رنگ و نور نیز از آن استفاده کنید اما DaVinci Resolve ابزار قدرتمند تری برای اصلاح رنگ است. بیاید با دیگر اصطلاحات تنظیم رنگ بیشتر آشنا شویم.
White balance چیست؟
قبل از اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم باید با White balance آشنا شوید. تعادل رنگ همان چیزی است که در برنامه های دوربین نیز وجود دارد و دمای رنگ تصویر را توصیف میکند. میتوانیم محیطهای مختلف را براساس نوری که در محیط به اجسام میتابد، بررسی و بر اساس آن وایت بالانس را در نرم افزار تصحیح کنیم. تراز سفیدی شما باید یکی از اولین کارهایی باشد که انجام می دهید، زیرا بر هر تصمیمی که از آنجا به بعد میگیرید تأثیر می گذارد.
هنگام اصلاح رنگ و نور در تدوین با نمودارهای Vextroscope،Histogram،Waveform و Vextroscope باید توجه کنید. این ابزارها بسیار قدرتمند هستند چرا که راهنمای خوبی برای اصلاح رنگ و نور تصویر شما ارائه میدهند. این ابزارها بالانس رنگی را در تصویر به شما نشان میدهند و میتوانید از طریق آنها اصلاح رنگ موردنظرتان را انجام دهید. این ابزار را می توانید در پریمیر از تب Window سپس Lumetri Scopes پیدا کنید.
در مقالات بعدی بیشتر به این مهم خواهیم پرداخت و اصطلاحات بیشتری را توضیح خواهیم داد این مقاله بخش اول از اصلاح رنگ و نور در تدوین فیلم بود.
اگر می خواهید در مورد موشن گرافیک و یا تیزر تبلیغاتی بیشتر بدانید بر روی لینک آبی رنگ کلیک کنید و اگر می خواهید در مورد تدوین فیلم بیشتر بدانید بر روی مقالات زیر کلیک کنید:
نکاتی که باید یک تدوینگر فریلنسر بداند
هفت نکته در رابطه با تدوین فیلم
اصول تدوین و تکنیک های تدوین فیلم چیست؟
هنر برش با تدوینگر فیلم: روزی روزگاری در هالیوود
۱
ارسال دیدگاه